Zo overtuig je met argumenten in je sollicitatiebrief

Zo, je hebt nu de aandacht getrokken met de openingszin van je sollicitatiebrief en ze zijn geïnteresseerd geraakt in jou als persoon. Nu ga je in een paar zinnen het verlangen kweken: “die willen we wel eens beter leren kennen”.

Waar de openingszin en de eerste alinea vooral instinctief en gevoelsmatig beoordeeld worden, gaat nu het verstand mee redeneren. Daarom ga je nu de werkgever overtuigen dat ze een waardevolle werknemer in dienst zouden krijgen en dat ze je kennis en ervaring goed kunnen gebruiken.

Het verstand overtuigen doe je op basis van argumenten en feiten. Als je beweert dat je een gevraagde competentie hebt, moet je dat daarna concreet uitleggen en aantonen. Een succesverhaal bewijst dat je de gevraagde kwaliteiten echt bezit en vergroot het verlangen om je uit te nodigen.

Wat heeft de werkgever aan jou?

Overtuigen doe je bovendien door je te verplaatsen in de lezer. De lezer wil zien wat jouw meerwaarde is, wat jij kunt betekenen voor de organisatie. Schrijf dus niet alleen: “ik kan dit en dat” , maar voeg daar aan toe: “dat biedt u/uw bedrijf dit voordeel”. “Dit kan ik voor uw bedrijf betekenen/verbeteren/uitbouwen/… “.

Ja, in principe kan de lezer dat zelf wel bedenken, maar in de (reclame-/verkoop-/sollicitatie-) praktijk blijkt het toch echt beter te overtuigen als je dat argument tóch opnoemt.

Je competenties onderbouwen: STAR

Als je het moeilijk vindt om je competenties met argumenten te onderbouwen kun je als hulpmiddel de STAR-methode gebruiken.

STAR staat voor:

  1. S = Situatie: beschrijf een (werk)situatie die je hebt meegemaakt
  2. T = Taak: beschrijf je eigen rol of taak in die situatie
  3. A = Actie: beschrijf wat je gedaan hebt om het probleem op te lossen/te verbeteren, etc.
  4. R = Resultaat: beschrijf het resultaat (het succes) van de actie.

1. Situatie

Bedenk dus situaties waarmee je kunt aantonen dat je aan de functie-eisen voldoet. Het liefst recente werksituaties, of gebruik anders gebeurtenissen uit je opleidingen of andere activiteiten, zoals vrijwilligerswerk of (sport-)vereniging.

2. Taak

Schrijf op welke rol je had in de situatie. Had je de leiding, was je collega of medewerker?

3. Actie

Welke acties heb je ondernomen? Hoe heb je de situatie opgelost?

4. Resultaat

Wat was het resultaat? Hoe reageerde anderen? Was je tevreden? Waren anderen tevreden? Was het resultaat blijvend?

  • Je hebt positieve feedback gekregen.
  • Je kreeg complimenten.
  • Slagingspercentage ging omhoog
  • De omzet ging omhoog.
  • De doorlooptijd werd korter.
  • Het ging je goed af.
  • Het werd gewaardeerd.
  • Het werd enthousiast ontvangen.
  • Het werd meteen ingevoerd/ in gebruik genomen.
  • Het werk ging nu een stuk gemakkelijker.
  • Het aantal klanten verdubbelde.
  • Tevreden klanten.

“Tijdens mijn baan X bij bedrijf Y liepen we tegen het probleem aan dat… Toen ben ik … dat gaan doen. Daarna verminderde het aantal fouten, werden de verkoopcijfers beter en … Ook bij uw bedrijf zou ik… “

“Eén van de meest interessante aspecten aan mijn functie van medewerker klantenservice vond ik het omgaan met boze klanten. Ik merkte dat het mij goed afging om boze mensen te kalmeren zodat we daarna een constructieve oplossing voor hun probleem konden vinden.”

Tip:Behalve de STAR-methode kan het soms bruikbaar zijn om een kwaliteit van jezelf te noemen en te vertellen wat jij verstaat onder deze kwaliteit en wat het voordeel daarvan voor de werkgever of collega’s kan zijn.

“Ik beschouw mezelf als een pionier, omdat ik graag nieuwe markten verken en bewerk. Bij mijn huidige werkgever heb ik dat met name voor product X kunnen doen. Daar was nog weinig over bekend, maar na de succesvolle campagne die ik organiseerde, was het marktaandeel gestegen tot X%.”

Voor de gevorderde schrijvers: “teasen”

Om te overtuigen beschrijf je heel concreet wat je weet en kunt. Maar soms kun je het verlangen en de nieuwsgierigheid nog vergroten door te vertellen dat je iets kunt of weet, maar er niet bij te vertellen wat dat precies is. Om dat te weten te komen moeten ze je uitnodigen voor een sollicitatiegesprek.

“…terwijl daar voor deze productcategorie relatief eenvoudige oplossingen voor zijn”

“Zo heb ik in dit vakgebied een aantal makkelijker manieren ontdekt om nieuwe klanten te winnen.”

“Ik heb daar inmiddels mijn eigen succesvolle methode en stijl voor ontwikkeld.”

Interesse wekken met je brief,
relatie bouwen
  De slotzin in je sollicitatiebrief