Het schrijven van een succesvolle sollicitatiebrief begint met research, want om doeltreffend te kunnen solliciteren zul je eerst duidelijk moeten hebben wélk doel je dan precies wilt treffen. En hoe je dat het beste kunt gaan doen.
Bij deze sollicitatie zijn twee partijen betrokken. Jij en je toekomstige werkgever. Beiden ga je aan een grondig onderzoek onderwerpen.
- Wat wil ik? Je motivaties en competenties
- Wat wil ik niet? Wat kan ik niet?
- Analyseer de werkgever. Kijk verder dan de vacature!
- Wat wil de werkgever? De ‘ideale sollicitant’?
- Ondervraag de werkgever: het telefoongesprek.
- Hoe zou jij sollicitatiebrieven selecteren als je de werkgever was?
Doen, want de moeite die je er nu in stopt, verdien je later in het proces gemakkelijk terug. Want hoe beter je weet:
- wat je zelf wilt en kunt én
- wat de werkgever belangrijk vindt,
hoe makkelijker het is om te bepalen wélke van jouw kwaliteiten je gaat aanbieden in je sollicitatiebrief.
Tip:Zie je dat succesvol solliciteren vooral maatwerk is? Elk bedrijf en elke vacature heeft zijn eigen optimale benadering. Je mist kansen als je eenzelfde cv en dezelfde sollicitatiebrief naar meerdere bedrijven stuurt!
Sollicitatiebrief schrijven in 4 concrete stappen | Wat wil ik? Je motivaties en competenties |